Thursday, October 27, 2011

jom..

ape yang jom? jom main masak-masak la,

bahan A :
tepung pulut
pewarna
air
garam

bahan B :
gula melaka
santan
air masak
sagu (ikut suka)
daun pandan (ikut suka)

PERHATIAN: UKURAN DALAM NE AKU GUNA CAWAN TAW.

Cara- cara :

1. Didihkan air

2. Bahan A dicampur sampai jadi macam nak buat kuih ondeh-ondeh/gula Melaka. Masa nak campur air tu kena agak2 sebab kalo terlebih air nati jadi lembik n tak boleh nak gentil sebab melekit.

3. Cubit sikit doh yang dah siap tadi pastu gentil memanjang jadi mcm ulat dan masukkan ke dalam air yang dididihkan tadi. Pastikan api sederhana kecil. Biar doh ulat td masak, bila dah masak doh ulat tadi akan naik timbul ke atas air tu tandanya dah masak n boleh diambil. Bila dah masak masukkan kedalam bekas yang berisi air sejuk (air paip ke, air suam ke bantai je yang penting xpanas) sebab xnak doh melekat.

4. Masukkan bahan-bahan B kedalam sebuah periuk dan biar sampai menidih n sagu agak2 masak. Bila dah didih masukkan doh ulat tadi tanpa air dan biarkan sekejap

5. tadaa...siap

yang kat bawah ne gambar yang sempat aku ambik. almaklum la orang gile kuasakan, aku ambik gambar, aku yang masak n yang gile sekali aku yang masak. gile kuasa x??


step 1


step 2


step 3

step 4

step 5




♥♥ selamat mencuba ♥♥

2 comments:

Cikta said...

sedapnyer...rajin anak dara ni yer...hehehe

bunge orkid said...

baru taw ke cikta i ne rajin??