Wednesday, December 28, 2011

Pemeriksaan Payudara Sendiri (SADARI)

SEBUT sahaja kanser pasti yang terbayang ialah kematian. Maklum sahaja penyakit berbahaya itu bukan sahaja datang secara senyap tetapi juga membiak dengan pantas. Berita baiknya, jika berjaya dikesan awal, kanser terutama kanser payu dara boleh dirawat dengan berkesan. Umum mengetahui kata kunci bagi kanser payu dara adalah pengesanan awal menyelamatkan nyawa.

Malah pengesanan awal yang dilakukan sendiri di rumah mampu mengurangkan risiko penyakit yang merbahaya itu. Menurut Fasilitator Majlis Kanser Negara (Makna) Habiba Abdul Rahman, pengesanan itu penting bagi menentukan tahap kesihatan payu dara seseorang malah ia juga mampu mengelakkan ia merebak ke peringkat yang lebih teruk.

"Pemeriksaan sendiri buah dada atau Breast Self Examination ( BSE) setiap bulan penting kerana pada peringkat awalnya bukan bertujuan mencari ketulan tetapi yang lebih utamanya ialah untuk mengenal bentuk, saiz serta teksturnya. "Dengan BSE sebulan sekali, kita akan menjadi lebih sensitif dengan apa yang normal dan tidak normal bahagian tubuh kita sendiri ,'' ujarnya ketika menyampaikan maklumat tentang pengesanan awal kanser payu dara di Petaling Jaya baru-baru ini.

Keadaan itu katanya, memudahkan untuk mengesan apa-apa perubahan atau kelainan yang mungkin berlaku pada bulan-bulan yang akan datang. Misalnya, tiba-tiba terasa kulit di bahagian atas payu dara, bersebelahan ketiak anda menebal.

"Sekiranya kita sudah biasa dengan bagaimana rupa bentuk dan rasanya sebelum ini, secara automatik kita akan tahu ada sesuatu yang tidak kena dengan keadaan diri kita sendiri,'' katanya yang sudah beberapa tahun menjadi jurucakap Makna. Katanya, langkah melihat dan merasai boleh dilakukan dengan pemeriksaan sendiri iaitu belajar bagaimana mengenal pasti tanda-tanda permulaan kanser payu dara manakala bertindak dengan mengetahui apakah simptom barah itu dan tahu di mana hendak mendapatkan bantuan.

Bagaimanapun katanya, pemeriksaan BSE amat mudah dan tidak menyakitkan seseorang. Malah ia hanya mengambil masa yang singkat untuk melakukan. Ditanya mengenai bilakah waktu sesuai yang boleh dibuat pemeriksaan itu, Habibah memberitahu, ia patut dilakukan dalam tempoh tiga hari selepas haid berakhir ataupun tujuh hingga 10 hari selepas bermulanya haid.

"Ketika itu adalah masa yang sesuai untuk membuat pemeriksaan memandangkan payu dara kita tidak bengkak dan sakit,'' ujarnya. Bagaimanapun bagi seseorang yang putus haid atau haid yang tidak menentu ataupun yang menjalani pembedahan histeraktomi (pembedahan buang rahim) pemeriksaan itu tetap boleh dilakukan.

Sebaliknya tetapkan satu hari bagi setiap bulan untuk membuat pemeriksaan itu dan pilihlah satu hari tertentu yang mudah diingat, contohnya tanggal pertama setiap bulan. Bagaimanapun katanya, kaum lelaki juga turut digalakkan untuk membuat pemeriksaan tersebut.

"Biarpun kaum Adam jarang mendapat kanser ini. Namun ia boleh dilakukan bagi mengurangkan risiko terhadap penyakit tersebut,'' ujarnya lagi. Katanya, sekiranya terdapat kelainan pada payu dara seperti perubahan pada tekstur kulit, lekuk, bengkak atau kedutan pada kulit, gumpalan, puting tersorot ke dalam mahupun terasa sakit pada payu dara segeralah berjumpa dengan doktor dengan kadar segera.

Tambahnya, amalkan pemeriksaan sendiri payu dara seperti yang disyorkan dan ketahuilah tentang payu dara sendiri.

"Pemeriksaan sendiri bukan sekadar untuk mencari gumpalan tetapi juga untuk memerhatikan sebarang perubahan yang mungkin berlaku," katanya.

    • Tahap 1
    • Gambar SADARI berdiri 1
      Melihat perubahan bentuk dan besarnya payudara, perubahan puting susu, serta kulit payudara di depan kaca. Sambil berdiri tegak depan cermin, posisi kedua lengan lurus ke bawah disamping badan.

    • Tahap 2
    • Gambar SADARI berdiri 2
      Periksa payudara dengan tangan diangkat di atas kepala. Dengan maksud untuk melihat retraksi kulit atau perlekatan tumor terhadap otot atau fascia dibawahnya.

    • Tahap 3
    • Gambar SADARI berdiri 3
      Berdiri tegak di depan cermin dengan tangan disamping kanan dan kiri. Miringkan badan ke kanan dan kiri untuk melihat perubahan pada payudara.

    • Tahap 4
    • Gambar SADARI berdiri 4
      Menegangkan otot-otot bagian dada dengan berkacak pinggang/ tangan menekan pinggul dimaksudkan untuk menegangkan otot di daerah axilla.

  1. Melihat Perubahan Bentuk Payudara Dengan Berbaring.
    • Tahap 1. Persiapan
    • Gambar SADARI berbaring 1
      Dimulai dari payudara kanan. Baring menghadap ke kiri dengan membengkokkan kedua lutut Anda. Letakkan bantal atau handuk mandi yang telah dilipat di bawah bahu sebelah kanan untuk menaikan bagian yang akan diperiksa. Kemudian letakkan tangan kanan Anda di bawah kepala. Gunakan tangan kiri Anda untuk memeriksa payudara kanan .Gunakan telapak jari-jari Anda untuk memeriksa sembarang benjolan atau penebalan. Periksa payudara Anda dengan menggunakan Vertical Strip dan Circular.

    • Tahap 2. Pemeriksaan Payudara dengan Vertical Strip Gambar SADARI berbaring 2
      Memeriksa seluruh bagian payudara dengan cara vertical, dari tulang selangka di bagian atas ke bra-line di bagian bawah, dan garis tengah antara kedua payudara ke garis tengah bagian ketiak Anda. Gunakan tangan kiri untuk mengawali pijatan pada ketiak. Kemudian putar dan tekan kuat untuk merasakan benjolan. Gerakkan tangan Anda perlahan-lahan ke bawah bra line dengan putaran ringan dan tekan kuat di setiap tempat. Di bagian bawah bra line, bergerak kurang lebih 2 cm kekiri dan terus ke arah atas menuju tulang selangka dengan memutar dan menekan. Bergeraklah ke atas dan ke bawah mengikuti pijatan dan meliputi seluruh bagian yang ditunjuk.
    • Tahap 3. Pemeriksaan Payudara dengan Cara Memutar.
    • Gambar SADARI berbaring 3
      Berawal dari bagian atas payudara Anda, buat putaran yang besar. Bergeraklah sekeliling payudara dengan memperhatikan benjolan yang luar biasa. Buatlah sekurang-kurangnya tiga putaran kecil sampai ke puting payudara. Lakukan sebanyak 2 kali. Sekali dengan tekanan ringan dan sekali dengan tekanan kuat. Jangan lupa periksa bagian bawah areola mammae.

    • Tahap 4. Pemeriksaan Cairan Di Puting Payudara.
    • Gambar SADARI berbaring 4
      Menggunakan kedua tangan, kemudian tekan payudara Anda untuk melihat adanya cairan abnormal dari puting payudara.

    • Tahap 5. Memeriksa Ketiak
    • Gambar SADARI berbaring 5
      Letakkan tangan kanan Anda ke samping dan rasakan ketiak Anda dengan teliti, apakah teraba benjolan abnormal atau tidak.

    Sumber : http://www.lusa.web.id & Utusan Malaysia

No comments: